2018. január 10., szerda

Napraforgó-kalács gluténmentes, laktózmentes

Napraforgó-kalács gluténmentes, laktózmentes

















Ez a recept, régi nagy kedvencünk gluténmentess és laktózmentes verziója. Nem először probálkoztam vele, de mostanra sikerült igazán finoman. (vééégre!!!)
Az eredeti változat Limara oldalán található. (link)


Hozzávalók:
440 g lisztkeverék
60 g csicseriborsóliszt
1 evőkanál burgonyapehely
1 evőkanál puffasztott amaránt
1 evőkanál xantánliszt
1 evőkanál útifűmaghéj
1 evőkanál cukor
1 csomag szárított élesztő
1 db tojás + 1 fehérje,  (a megmaradt sárgáját a kenéshez használjuk)
140 g laktózmentes tejföl
3 evőkanál olaj
1 teáskanál só
200 ml víz
Tetejére szóráshoz magok:
pl. lenmag, napraforgó, tökmag
1 db tojás sárgája
Töltelék:
ízlés szerint




Elkészítés:
Az útifűmaghéjat, cukrot és a csomag élesztőt 100 ml vízzel elkeverve felfuttatjuk 50 C-ra melegített sütőtérben kb. 17 perc alatt.
Míg az élesztő felfut a tészta többi hozzávalóját keverőtálba mérjük a megmaradt víz és az olaj kivételével, majd hozzáadjuk a felfutott élesztőt és a vizet, olajat, és 2-3 perc alatt dagasztógéppel simára dolgozzuk.
A kidolgozott tésztát 20 percre, 50 C-ra előmelegített sütőbe tesszük kelni.
A kelesztési idő után a tésztát 4 egyenlő részre osztjuk. A tésztából nagyjából 22 centiméteres köröket nyújtunk. (Ha nem tudunk tökéletes köröket nyújtani, akkor tortaformával vágjuk ki a kinyújtott tésztából)
 A kinyújtott köröket sütőparírral fedett tepsire helyezzük egyesével. Minden réteg közé halmozunk a töltelékből, egyenletesen eloszlatjuk, végül az utolsó darab tésztával lefedjük. Egy pohár segítségével kört nyomunk a tészta tetejére, és a körön kívül eső tésztarészt 8 egyenlő részre vágjuk, vigyázva, hogy ne érintsük a középre jelölt kör kerületé (mint én). A bevágott tésztadarabokat óvatosan megtekerjük. Nekem csak egyszer sikerült, de az ügyesebbek 2x-3x is megtekerhetik. Tetejét lekenjük felvert tojássárgájával, és szezámmaggal szórjuk.
További kelesztés nélkül sütőbe tesszük, a sütőt 160 C-ra állítjuk és 25-30 perc alatt (légkeverés) készre sütjük.
Nálam a töltelék most 600 g fagyasztott zöldségből készült. Zöldbabot, gombát, borsót, sárgarépát, kukoricát kevés olajon felolvasztottam, mikor már nem volt fagyos, megszórtam sóval, borssal, foghagymasóval, szárított petrezselyemmel, piros-, és egy kevés chili paprikával, elkevertem, majd hozzáadtam 1,5 dl laktózmentes tejfölt és két csapott evőkanál mustárt. Összeforraltam, majd hagytam kihűlni.
A töltelék készülhet kolbásszal, hagymával, füszerekkel átpirított darálthúsból, darált sonkából. Ezeknél az alapanyagoknál is adunk hozzá mustárt és tejfölt és ízlés szerinti fűszerezzük.

Készíthetjük úgy is, mintha bejglit sütnénk. A 4 részre osztott tésztát egyenként kinyújtjuk, megkenjük a töltelékkel, széleit behajtva feltekerjük, sütőpapíros tepsire átemeljük, tojással megkenjük, magokkal szórjuk és 160 C-on sütjük.









.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése