2018. január 23., kedd

Gőzgombóc - gluténmentes, tejmentes

Gőzgombóc - gluténmentes, tejmentes















Ez a recept egy főzős oldal hirdetéseként jött velem szembe. Soha nem ettem még gőzgombócot, de olyan jól nézett ki a képeken, hogy rögtön megnéztem egy videót is, hogyan készítik. Mivel én nem ehetek glutént, és a tejet is kerülnöm kell, ezért lefordítottam liszt-, és tejmentesre a receptet. Át is variáltam, mivel nem volt szilvalekvárom, csak barack, illetve a baracklekvárhoz szerintem jobban illik a dió, ezért diós/kókuszos/rizses magtejet főztem hozzá, és a gombócok tetejét is cukros darált dióval szórtam. A használt lisztkeverék és magtej készítését a hozzávalóknál linkelem. A magtejnél a rizs/kókusz receptet használtam annyi változtatással, hogy tettem hozzá 1 evőkanál darált diót.

Hozzávalók:

Tésztához:
500 g lisztkeverék
5 teáskanál xantánliszt
0,5 dl burgonyapehely
0,5 dl csicseriborsóliszt
1 csipet só
1 csomag porélesztő
1 teáskanál útifűmaghéj
1 teáskanál cukor
1 mokkáskanál aszkorbinsav
350 ml magtej
2 tojás fehérje

Töltelék:
7 evőkanál baracklekvár (vagy szilvalekvár)

Sodóhoz:
1 l magtej
6 evőkanál cukor
6 evőkanál kukoricakeményítő
2 csomag vaníliáscukor
2 tojás sárgája

Tetejére:
1 evőkanál olvasztott növényi margarin
3 evőkanál darált dió (vagy mák)
3 csapott evőkanál porcukor

Elkészítés:
Egy kisebb edénybe mérünk 1 teáskanál útifűmaghéjat és 1 teáskanál cukrot, elkeverjük, hozzáadjuk az 1 csomag élesztőt, felöntjük 50 ml magtejjel, elkeverjük, és felfuttatjuk.

Közben kimérjük a lisztkeveréket, hozzáadjuk a xantánlisztet, sót, burgonyapelyhet, csicseriborsólisztet, aszkorbinsavat. Ha az élesztő megkelt, hozzáadjuk a lisztekhez, beletesszük a tojásfehérjét és a maradék 300 ml magtejet. Tésztát gyúrunk, majd a tálat konyharuhával takarva körülbelül 40 percig kelesztjük (duplájára).

Amíg a tészta kel elkészítjük a sodót. Forralni kezdjük az 1 liter magtejet. Egy másik edénybe kimérünk 6 evőkanál kukoricakeményítőt, 6 evőkanál cukrot, hozzáadunk a magtejből 200 ml-t és simára keverjük. Ha a magtej felforrt, a keményítős keverékhez adjuk a 2 tojás sárgáját, simára keverjük, majd merőkanállal egy kevés forró magtejet adunk hozzá, elkeverjük (ez a hőkiegyenlítés, amire azért van szükség, hogy ne kapja össze a forró tej a keveréket, mikor beleöntjük), majd lassan, folyamatosan keverve a forró tejhez adjuk. Csak addig főzzük, amíg az edény szélén megjelennek az első forrást jelző buborékok, levesszük a tűzről és kihűtjük.

Egy nagy lábasban vizet kezdünk forralni, míg a víz felforr, addig elkészítjük a gombócokat a megkelt tésztából.
A megkelt tésztát lisztezett (lisztkeverék, vagy sima rizsliszt, vagy kukoricaliszt) deszkára borítjuk, enyhén összegyúrjuk, majd 7 egyenlő 150 grammos darabra osztjuk. A darabokat egyenként kinyújtjuk. A tésztadarabot kis tálkába tesszük, a tészta közepére 1 evőkanál lekvárt helyezünk. A tészta széleit bevizezzük, és szemközti széleit összecsípve, gombócot formázunk. A gombóc tetejéről lesöpörjük a lisztet, majd olvasztott vajjal lekenjük és 10-15 percig pihentetjük. Körülbelül ennyi idő alatt fel is forr a víz.

A vízforraló lábas tetejére illeszkedő szűrőt teszünk. Nekem nincsen ilyen szűrőm ezért pizzasütő lapot használtam. A szűrőre, vagy pizzasütőre helyezzük az első 4 gombócot, az egészet lefedjük egy nagyobb edénnyel, és 15 perc alatt készre pároljuk a gombócokat. Ha valaki kisebb edényeket használ, mint én, az kevesebb gombócot tegyen a gőz fölé egyszerre.

A kész gombócot leöntjük a sodóval és tetejét megszórjuk cukrozott darált dióval. (vagy mákkal)
























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése